Je hebt een mooie winkel en je moet er niet aan denken dat deze in vlammen op gaat of dat inbrekers jouw winkel leegroven.
Brand en inbraak zijn echter wel heel reële risico’s voor de detailhandel en daarom worden deze risico’s ook vaak bij een verzekeraar neergelegd.
Uit onderzoek zijn de volgende vijf verzekeringen naar boven gekomen als zijnde de meest gesloten polissen van winkeleigenaren.
1. Inventaris – goederenverzekering: deze verzekering biedt onder andere dekking tegen brand en inbraak – en diefstalschade. Niet alleen de winkelvoorraad is dan verzekerd maar ook jouw winkelinventaris, denk hierbij aan de meubels, kassa en verpakkingsmateriaal.
In veel gevallen biedt deze polis ook dekking voor waterschade en aanrijdingsschade.
2. Aansprakelijkheidsverzekering: indien je als winkeleigenaar aansprakelijk gesteld wordt voor materiële- of letselschade is het handig om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Denk hierbij aan een klant die uitgeleid over een net gedweilde vloer, een personeelslid die tijdens het uitpakken van goederen in zijn of haar vinger snijdt of zelfs schade die door een klant opgelopen wordt door een gebrekkig product. Deze polis is een must voor iedere ondernemer.
3. Bedrijfsschadeverzekering: na bijvoorbeeld een flinke brand of heftige waterschade zal de winkel voor een (langere) periode niet open kunnen, maar jouw vaste lasten lopen in de meeste gevallen wel door. De bedrijfsschadeverzekering verzekert de brutowinst van de onderneming voor een periode van 52, 78 of zelfs 104 weken. Dit geeft de ondernemer de tijd om de winkel opnieuw op te (laten) bouwen of om zelfs op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Het is ook mogelijk om een grote schade bij een belangrijke leverancier mee te verzekeren. Ben je dus afhankelijk van een belangrijke leverancier, verzeker deze dan mee op deze polis.
4. Verzuimverzekering: een belangrijke verzekering voor iedere werkgever. Jouw personeelslid wordt ziek en jij bent als werkgever wettelijk verplicht om het loon voor twee jaar door te betalen. Binnen de detailhandel zijn er echter diverse Cao’s van toepassing waardoor de verplichting tot loondoorbetaling nog verder gaat dan de wettelijke verplichting. Een verzuimverzekering zorgt ervoor dat jij als werkgever deze financiële schade bij een verzekeraar kan leggen.
5. Ondernemers – AOV: eigenlijk voor alle ondernemers een belangrijke verzekering, want wat gebeurt er met jouw inkomen indien je door een ziekte of ongeval arbeidsongeschikt raakt? Jouw inkomen valt (deels) weg en deze zal niet worden aangevuld door een overheidsuitkering. Je kan je voorstellen wat er vervolgens met jouw winkel zal gebeuren indien jij als ondernemer de winkel niet meer kan runnen. De financiële gevolgen zijn vaak niet te overzien!
Ben jij ondernemer in de detailhandel en wil je niet voor financiële verrassingen komen te staan? Laat je goed informeren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s. Er zijn verzekeraars met gespecialiseerde verzekeringspakketten voor de detailhandel. Zo kan het hebben van een webwinkel bijvoorbeeld standaard meeverzekerd zijn en is omzetverlies door storingen op de website meeverzekerd op de bedrijfsschadeverzekering. Ook kan belettering of beschildering op ramen en glazen deuren standaard meeverzekerd zijn op de glasverzekering.