Bouwfout in de vloerconstructie van restaurant Vista Willemstad

Vorig jaar rond deze tijd werd ik gebeld door Henrie van der Heijden, restauranteigenaar van Vista Willemstad, een prachtige nieuwe zaak, welke vanaf de opening klant is geworden bij ons kantoor.
De mooie parketvloer in zijn restaurant kwam op verschillende plaatsen omhoog, hier was duidelijk iets niet in de haak.

Helaas riep de bouwer van het pand direct “daar kan ik niets aan doen, waarschijnlijk hebben jullie te veel water gebruikt tijdens het dweilen! “
Maar hoeveel water hadden ze dan wel moeten gebruiken, de vloer was absoluut zwaar beschadigd.

Mijn expertise werd ingeroepen en uiteraard ging ik graag voor deze trouwe relatie aan de slag.

Omdat we het zware vermoeden had dat er iets mis was gegaan tijdens de bouw van het pand, welke gehuurd wordt, hebben we ons gemeld bij de pandeigenaar. Deze verwees ons begrijpelijk door naar de aannemer, wie het pand gebouwd heeft. Helaas wilde deze in eerste instantie niet meewerken, maar gelukkig wisten we de gegevens van zijn verzekeraar te achterhalen.

Al snel hadden we een bouwkundig expert aan tafel, wie door de aansprakelijkheidsverzekeraar van de bouwer was ingeschakeld.
Deze expert concludeerde dat de bouwer wel degelijk een grove fout had gemaakt, namelijk het vergeten van de isolatie op de stalen H-profielen onder de vloer van het pand.
Bouw – en constructiefouten zijn niet verzekerd op een inventaris – opstalverzekering, vandaar dat we de bouwer aansprakelijk hebben gesteld voor de schade.

Tijdens de koudere maanden van het jaar ontstond er condensatie op de balken, houten vloeren kunnen niet tegen water, zoals we allemaal weten. Gevolg, de houten planken gingen krom staan.

Nu zal je als lezer denken, oké, prima nieuwe vloer erin en klaar.
Daar kwam helaas heel veel meer bij kijken, de volgende schadeposten zijn in het dossier meegenomen:

  • Schade aan de vloer zelf.
  • Bijkomende schade aan het pand doordat de vloer eruit moest, bijvoorbeeld een stuk vloerbedekking welke aansluitend gelegd was.
  • Het leeghalen van het restaurant, laten opslaan van alle meubels en andere inventaris en vervolgens alles terug en schoonmaken.
  • Het restaurant moest vier weken dicht, terwijl het net een maand voor sluiting een Michelin ster had gekregen. Dit leverde een grote schadepost op, veel kosten zoals personeelskosten en huur liepen gewoon door in die vier weken. Deze schadepost noemen we de bedrijfsschade.
  • Doordat het restaurant dicht ging voor langere tijd moesten veel versproducten weg gegooid worden, omdat deze na vier weken niet meer te gebruiken waren, ook een grote schadepost.
  • Een architect heeft het gehele traject begeleidt voor onze relatie.
  • De accountant heeft meerdere berekeningen moeten maken om de bedrijfsschade aan te tonen, ook hij diende een rekening voor zijn werk in.
  • Aangezien Vista Willemstad net een Michelin ster had ontvangen, wat een prachtige kroon op hun werk is, en helaas vaak een NEE moest verkopen in de weken van sluiting hebben we ook een post “reputatieschade” opgenomen.

Zo zie je maar, wat er als gevolgschade kan ontstaan na het maken van één fout binnen een project.

Omdat we de schade volledig konden verhalen op de verzekeraar van de bouwer heeft onze klant onze uren ook niet zelf hoeven te betalen, deze zijn volledig verhaald op de verzekeraar.

Kortom, ook voor het regelen/ verhalen van schades ben je bij Nouveau Consultancy aan het juiste adres. Gezien de jarenlange ervaring in het vak weten we de juiste wegen te bewandelen en zorgen we ervoor dat zaken correct worden afgehandeld voor onze klanten.

Henrie en Ingrid, bedankt voor jullie vertrouwen en veel succes met jullie mooie restaurant!!

www.vistawillemstad.nl